Serwisy zewnętrzne
Inwestycję z noclegami warto ogłosić w każdym poważnym serwisie, w którym turyści i goście biznesowi poszukują noclegów. Nawet jeśli oferujesz tylko jeden pokój lub mieszkanie i to wyłącznie okresowo (np. na wakacje, kiedy nie ma studentów), działając na polskim rynku, powinieneś zarejestrować swój obiekt w następujących serwisach:
- Booking.com
- AirBnB.com
- TripAdvisor.com
- Nocowanie.pl
- Vrbo.com
- Trivago.com
- ale przede wszystkim… Google Travel!
Co zrobić, by hotel, apartament lub inny obiekt noclegowy znalazł się w wyszukiwarce Google Travel?
Gdy nasz obiekt noclegowy znajdzie się w wyszukiwarce Google Travel, pojawiać się będzie w wynikach wyszukiwania w sekcji hotelowej, jak na poniższym zrzucie ekranu. Ponadto nasza inwestycja widoczna będzie na Mapach Google z odpowiednim piktogramem oraz w odrębnej, przeznaczonej wyłącznie dla obiektów noclegowych wyszukiwarce google.com/travels/hotels.
Zgodnie z informacjami dostępnymi w serwisie support.google.com, do wyszukiwarki Google Travels nie można dodać obiektu samodzielnie. Znajdują się tam wyłącznie wyselekcjonowane przez Google obiekty, które muszą spełniać wyważone standardy.
Jednym z najważniejszych warunków znalezienia się w elitarnym gronie obiektów noclegowych jest posiadanie profesjonalnej strony WWW, która będzie dawała możliwość systemowi Google pobierania informacji o dostępności i cenach w naszym hotelu, hostelu, motelu, pensjonacie, gospodarstwie, apartamencie, czy kwaterze.
OLX, ogłoszenia, rezerwacje telefoniczne
Oferowanie noclegów w serwisach z ogłoszeniami drobnymi, takimi jak OLX jest stratą czasu i pieniędzy. Brak możliwości zabukowania obiektu online sprawia, że niepotrzebnie poświęcać będziesz czas na telefoniczne lub e-mailowe zarządzenie rezerwacjami. Taki sposób generuje również ryzyko tzw. overbookingu, o którym więcej opowiemy później.
Obsługa obiektu bez kalendarza online nie gwarantuje pełnego dochodu w przypadku tzw. niedojazdu lub anulowania. Gdy goście nie pojawią się lub odwołają przyjazd, a będzie za późno, by ktoś inny zarezerwował Twój obiekt w tym czasie, stracisz dochód i będziesz musiał podwyższyć ceny, by „wyjść na swoje”.
Im wyższe ceny obiektu, tym większe oczekiwania klientów i surowsze ich oceny. Im mniej atrakcyjne ceny, tym też mniejsze zainteresowanie obiektem i ryzyko niepełnego obłożenia. Dlatego ryzyko anulowania lub niedojazdu bez pełnego pokrycia kosztów rezerwacji przez gości musi być całkowicie wyeliminowane.
Opłata za anulowanie rezerwacji lub możliwość anulowania rezerwacji bez opłat sprawia, że goście, którzy z różnych przyczyn muszą odwołać przyjazd lub nie uda im się dotrzeć, bez poczucia skrępowania rezerwują Twój obiekt ponownie w przyszłości. W przypadku rezerwacji „na gębę”, goście, którzy się nie pojawiają, zazwyczaj unikają rezerwacji tego samego obiektu, by uniknąć niezręcznego usprawiedliwiania się czy przeprosin.
Rezerwacja online ułatwia także weryfikację tożsamości gości oraz gwarantuje, że w Twoim obiekcie nie pojawi się ktoś, kto nie zaakceptował regulaminu Twojego domu. Nie musisz drukować oświadczeń RODO i innych papierów, by przy zameldowaniu prosić o okazanie dokumentów i szereg podpisów. Goście, tak samo jak gospodarze, lubią bezproblemowe, szybkie, samodzielne zameldowanie np. z odbiorem kluczy z małego sejfu.
Prowizje serwisów zewnętrznych
Warto współpracować z każdym serwisem, bez względu na wysokość pobieranej przez niego prowizji. W każdym serwisie należy ustawić cenę bazową za nocleg tak, by kwota netto naszego dochodu była wszędzie podobna. Wówczas możesz skupić się na własnym dochodzie, a na prowizję nie zwracać uwagi, gdyż pokrywają ją goście.
Poniżej określiliśmy o ile procent więcej płacą goście rezerwujący nocleg w poszczególnych serwisach zewnętrznych w stosunku do tego, co ląduje w portfelu gospodarza. Procent ten uwzględnia nie tylko prowizję, ale również inne opłaty związane z dokonywaniem rezerwacji oraz promocji oferty w serwisie. Dane są aktualne na dzień pisania artykułu i nie będą aktualizowane.
- Booking.com +37%
- AirBnB.com +33%
- TripAdvisor.com +31%
- Nocowanie.pl +12%
- Vrbo.com +35%
- Trivago.com +29%
Jak widać gra jest warta świeczki. Dzięki własnej stronie WWW możesz zaoferować gościom nawet o 67% niższą cenę, przy zachowaniu takiego samego zarobku. W praktyce jednak właściciele własnych stron WWW oferują ceny, dzięki którym zarabiają więcej, niż poprzez serwisy zewnętrzne, a jednocześnie koszt rezerwacji ponoszony przez gości jest niższy. Bez pośredników korzystasz zarówno Ty, jak i Twoi goście.
Overbooking
Niektórym gościom bardziej niż na oszczędności zależy na gwarancji i bezpieczeństwie. Np. goście przylatujący z daleka i nie znający naszego języka, cenią sobie możliwość dokonywania rezerwacji za pośrednictwem swojego ulubionego serwisu, aby w razie reklamacji móc skorzystać z obiektywnej pomocy w ich własnym języku. W związku z tym, oprócz posiadania własnej strony WWW, warto oferować noclegi w serwisach zewnętrznych. I tutaj pojawia się problem – jak uniknąć ryzyka, że tę samą datę zarezerwują różni goście przez różne serwisy?
Zjawisko podwójnej rezerwacji tego samego pokoju / mieszkania na ten sam termin nazywamy overbookingiem. Oferowanie się w różnych serwisach jednocześnie oraz na własnej stronie WWW wyklucza ryzyko overbookingu, ponieważ każdy profesjonalny serwis oraz strona WWW posiadają kalendarze w technologii iCal, która pozwala na łatwą integrację kalendarzy z wszystkich serwisów. Dzięki temu, jeśli ktoś zarezerwuje nocleg bezpośrednio na Twojej stronie WWW, od razu data ta zablokowana będzie na booking.com, airbnb.com i każdym innym serwisie. Podobnie, jak ktoś zarezerwuje termin np. poprzez nocowanie.pl, możliwość rezerwacji tej daty poprzez inną stronę od razu zostanie zablokowana.
Ludzie kupują oczami
Wraz ze stroną WWW, warto pomyśleć o wykonaniu wyważonych i przemyślanych zdjęć obiektu. W tym zakresie mogą Państwo również liczyć na naszą pomoc. Oprócz wykonywania stron WWW, oferujemy sesje zdjęciowe obejmujące wnętrza, budynek i okolicę. Wykonujemy zarówno czysto informacyjne kadry, aby goście mogli zorientować się w wyposażeniu i gabarytach pomieszczeń, jak również zdjęcia ukazujące atmosferę panującą w obiekcie. Posiadamy duże doświadczenie w tego typu fotografii, dzięki czemu potrafimy pokazać obiekt w najlepszym świetle, ale tak, by oczekiwania gości po przyjeździe nie były za duże, co jest bardzo ważne, jeśli zależy nam na wysokiej ocenie. Sztuczna, odbiegająca od rzeczywistości, wprowadzająca w błąd fotografia może wzbudzić w gościach rozczarowanie, do czego nie można dopuścić. Obsługujemy zlecenia w całej Polsce.